Voor en door jong en oud - voldoening

zaterdag, mei 1, 2021

Schrijf je in op de nieuwsbrief:

De Stuyverij
Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Laat hier je e-mailadres na.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Verloren voorwerpen - het analoog pop-up museum

Verloren voorwerpen brengt een frisse kritische bevraging van hoe digitale technologie ons leven beïnvloedt - of liever : hoe ze de hartslag van onze dagelijkse beleving klokt. De relatie tussen tijd, ervaring en processen staan centraal.

De voorstelling mikt op de zitgeneratie : de digitale generatie van kinderen die geen wereld kennen zonder Internet. De wereld waarin je alles online doet. Dat lijkt een enorme tijdswinst op te leveren. Maar wat is de prijs van die tijdswinst ? Welke impact hebben digitale apparaten op ons leven ? Hoe was het vroeger ? Namen we meer tijd voor de dingen ? Konden we wachten op dingen en verlangen koesteren ? Wat blijft er over van dat tragere, uitgestelde geluk ?

Een chatline met mechanische typemachines, een skype met microfoon en televisiescherm en een GPS met wereldkaart vullen het podium.

Generatiekloof, nog nooit ging de tijd zo snel. Onze kinderen kennen dan ook niet het analoge tijdperk. Senioren zijn vaak nog niet mee met de digitale toepassingen. Deze voorstelling brengt beide generaties dichter bij elkaar en geeft stof tot gesprek.

De auteurs

* Luanda Casella is schrijfster en performer uit Brazilië en woont en werkt sinds 2006 in België. Maïté Van Keirsbilck is scenografe, illustrator en visual artist. Beide zijn bestuyvers en bouwen Verloren voorwerpen met ondersteuning van De Stuyverij en de Gentse Kopergietery

Wie komt in aanmerking

Deze voorstelling kan gegeven worden in de cultuurhuizen voor kids vanaf 10 jaar. Past in een educatief programma voor scholen.

Generatiekloof, nog nooit ging de tijd zo snel. Onze kinderen kennen dan ook niet het analoge tijdperk. deze voorstelling brengt op deze manier beide generaties ook dichter bij elkaar. Deze voorstelling daagt dan ook leerkrachten uit om met deze verschillen aan de slag te gaan.

Eveneens kan dit als voorstelling voor senioren dienen, die op hun beurt meer inzicht krijgen in de digitale wereld, via analoge toestellen.

Hoe gaan we tewerk

Deze voorstelling wordt interactief gegeven. Het publiek staat dicht bij de installatie. Kinderen worden betrokken en zijn ook beurtelings een personnage in het verhaal. Elke installatie stelt een personnage voor. Ontdek de wonder wereld van het hoofdpersonnage die terugreist in de tijd. Het hoofdpersonnage leeft in de tijd van Technopolis, maar keert helemaal terug naar de analoge tijd.

De hamvraag is, is de digitale-tijd tijdswinst? Hebben we meer vrije-tijd? Waar zitten de verschillen in onze tijds-perceptie?

Max 60 kinderen per voorstelling.

Send a friend